Rødbetejuice

Det er et spørsmål jeg ofte får og som det er vanskelig å si noe helt konkret om. Statens råd for ernæring anbefaler oss å spise 500 gram frukt og grønnsaker daglig, fordelt på 2,5 frukt og 2,5 grønnsaker hver på 100 gram. Dette er minimum inntak som anbefales, og vi ligger lavt i forhold til andre land – 7 i Danmark, 8 i USA og hele 17 i Japan. 5 om dagen er ganske mye, og juicing er en enkel måte å få i seg noe av den anbefalte mengden på.   Det beste opptaket i kroppen er om du drikker opp mot 4-5 dl av gangen. Drikker du mer enn dette i løpet av en dag, anbefales det å fordele det utover dagen og ikke ta alt i en engang. Selv drikker jeg stort sett 4-5 dl daglig og spiser frukt og grønnsaker som mellommåltid og som supplement til maten i tillegg.

Og så er det jo slik at for mye av det gode, kan i noen tilfeller være negativt for helsen også. Spesielt om du bruker mye frukt i juicene dine. Dette kan være ugunstig i forhold til blodsukkeret ditt. Anbefalt inntak i juice er å bruke 70-80 % grønnsaker og 20-30 % frukt.

Helsefordelene ved juicing er mange, du får tilført en rekke vitaminer, mineraler, enzymer og antioksidanter, så fortsett juicingen med god samvittighet, også om du unner deg en ekstra god fruktjuice innimellom 🙂